Ill.foto: powerofforever, iStockphoto
Å lære om angst, depresjon og motgang beskytter mot selvmordsforsøk, mener forskerne. Ill.foto: powerofforever, iStockphoto

Forskere fant færre selvmordsforsøk blant elever som har gjennomgått et interaktivt undervisningsopplegg om psykisk helse.

Et skoleopplegg for bevisstgjøring av egen psykisk helse hos tenåringer kan forebygge selvmord. Slik konkluderer en ny europeisk studie der mer enn 11.000 skoleelever fra ti land har deltatt.

Opplegget The Youth Aware of Mental Health Programme (YAM) er utviklet i forbindelse med studien. Det gjennomføres i løpet av fem skoletimer over fire uker, og omfatter blant annet rollespill, interaktive workshops og forelesninger i klasserommet. Hensikten er å lære elevene om angst og depresjon, samt hvordan takle stress, motgang og selvmordstanker, ifølge forskningsrapporten.

Nedgang på 50 prosent

– Den rapporterte nedgangen i forekomsten av selvmordsforsøk var mer enn 50 prosent med YAM, sammenlignet med kontrollgruppen. Denne effekten er høyere enn effektene som er notert ved andre vellykkede helsetiltak, for eksempel innen mobbing og bestemte skolebaserte tiltak som tar for seg røykeslutt, heter det i rapporten.

Studien konkluderer videre med at man i snitt kan forhindre ett selvmordsforsøk per 167 elever som deltar i opplegget.

Les hele saken: Klasseromsundervisning kan forebygge selvmord hos ungdom (Dagens Medisin).