Ung jente som bruker mobiltelefon.
Mobilapper for psykisk helse-feltet bør inneholde mer enn bare informasjon. Ill.foto: Colourbox.

Det finnes en app for alt. Men det er ikke sikkert at pasienten burde bruke den.

Av Ole Kristian Losvik

THOMAS BJELLA OG medforfattere spør om doktoren har en app å anbefale mot depresjon. De peker på en rekke sentrale utfordringer med en jungel av digitale verktøy.

For en drøy måned siden slapp vi første versjon av en nasjonal verktøykatalog. Den skal hjelpe innbygger og helsepersonell med å finne kvalitetssikrede digitale verktøy. Vi er inspirert av Apps Library i Storbritannia. Vi og Helsedirektoratet har diskutert med innbyggere, fagfolk og myndigheter om hvordan vi kan starte på dette i Norge.

KRAV TIL APPENE. Det er forholdsvis enkelt å stille krav til universell utforming, personvern og sikkerhet. Det går ofte greit å se på om innholdet er i tråd med retningslinjer og god praksis. Disse kravene må være på plass før man kan starte med utprøving. Men disse kravene forteller ikke om appen er nyttig.

Når referansegruppen for digitale verktøy innen psykisk helse møtes igjen, handler temaet om hvordan innbyggere, fagfolk, leverandører og myndigheter sammen kan lage en ordning for vurdering av verktøy innen psykisk helse. Det må bli en smidig ordning, for vi har ikke tid å vente lenger.

Les mer: Kan appen skade meg? (Dagens medisin)